Mina resor år 2017
SPANIEN - SEVILLA, MALAGA, TORREMOLINOS, GRANADA

Den första resan för 2017 bar av till Spanien i slutet av mars för en 12 dagars vistelse, närmare bestämt i Sevilla, Malaga och Torremolinos. Vi började med fyra dagar i storstaden Sevilla, som mottog oss med strålande sol och värme varje dag. Vi hyrde en nyrenoverad lägenhet med gigantisk dusch och jag älskade boendet. Staden var otroligt fin och mysig, kryllade av vackra blomster, lagom stor, så jag återvänder gärna dit. Enda nackdelen var väl att tjurfäktning är populärt i detta område och det är något jag inte tycker hör hemma i ett modernt Europa.

Sedan tog vi bussen till Torremolinos utanför Malaga där 8 dagar väntade. Det fanns en härlig strandpromenad där som sträckte sig flera kilometer med butiker och restauranger i mängder. Från vårt boende var det cirka 2-3 minuter till stranden, men vi badade aldrig. Vi åkte in till staden Malaga flera gånger och gick omkring i gamla staden, på gågatan, shoppade på Primark och åt god mat. En dag gjorde vi en dagsutflykt till staden Granada där vi besökte "Al hambra" (bild 2), ett unikt bevarat palatsområde med fantastiska trädgårdar, arkitektur och utsikt. Denna plats är den mest fridfulla och vackraste plats jag någonsin besökt. Jag kan inte ens förstå när jag tittar på bilder att jag har varit där och jag är så glad att mamma tog med mig dit.

Bilden på lasagnen har jag verkligen starka minnen av. Bara någon halvtimme innan fick vi notiser från Aftonbladet, "Lastbil har kört in i Åhlens". Så fruktansvärt det var att flyga hem på kvällen den 7 april och veta att en terrorattack hade ägt rum i mitt vackra land samma dag. Det blev en sorgesam avslutning på semestern..

NORDCYPERN (TURKIET)/CYPERN- KYRENIA, NICOSIA

Nästa resa bar av till Nordcypern i juni, som kom att bli den lyxigaste semester jag haft hittils i mina dagar. Det var min pojkvän som hittade resan och jag var lite skeptisk till att mellanlanda i Istanbul. Tji fick jag. Hotellet var så enastående och vi hade mat och dryck inkluderat samt så var det nästan mer personal än gäster så man kände sig verkligen uppassad. De hade precis öppnat två nya hotellpooler och en brygga med solsängar och stege ner i havet. Jag tror vi till och med var de första som fick lägga oss på bryggan då vi fick ligga där någon dag innan öppning. Här blev det mycket sol och bad kan jag säga. Nästan lite på tok för varmt för mig som tycker 20 c är lagom.

Maten var fantastisk, de hade temakvällar med tacos, sushi etc och efterrätterna ska vi inte ens tala om. Macarons, rulltårtor, chokladbakelser, pannacottor, fruktspett som man fick doppa i choklad med mera. Det här är första gången jag faktiskt uppskattat efterrätterna utomlands haha. Vi hade cirka 1 km in till centrum av Kyrenia som vi bodde i och där var det mycket butiker och mysiga gränder. Det fanns även en hamn med restauranger. Lagomt för att man ska känna sig underhållen på semestern. Vi hittade en butik som blev en riktig favorit och där shoppade jag både sneakers, brickor och allt möjligt. En dag åkte vi in till Cyperns huvudstad Nicosia och gick över gränsen till den grekiska sidan. Från turkisk lira till Euro i ett steg. Det var spännande att lära sig om historien mellan turkcypriotiska och grekiska delen. För att vara ärlig visste jag inte ens att Cypern var uppdelat innan.

POLEN - GDANSK, SOPOT, GDYNIA

I slutet av augusti åkte jag och mamma till Gdansk. Jag hade inte väntat mig att jag skulle bli så förälskad i denna östeuropeiska stad. Det var en perfekt tid att åka för att uppleva årets sista heta sol. Gdansk är som sammanväxt med de intillliggande städerna Gdynia och Sopot och vi fick en dos av alla. Det blev den perfekta dynamiken mellan gammalt och nytt, mellan strandliv och pulserande stadskärna. Detta var första resan som vi kunde nyttja gratis internet i hela eu och det blev som en sport att gps'a oss fram till populära cafeér och restauranger. Trip advisor hade vi stor nytta av. Vi åt mycket god mat och tonvis med glass. Vi gjorde även en utflykt till Westerplatten där andra världskriget startade, det var speciellt.

Jag ser fram emot att återvända till denna stad och att upptäcka mer utav Polen. Jag ska ju inte sticka under stolen med att priserna är väldigt lockande. Något jag däremot reflekterade mycket över och som gav mig en tankeställare var att jag inte såg några människor av arabiskt eller afrikanskt ursprung där och sedan fick jag reda på att många polacker är emot invandring. Med tanke på att de tillhör EU kan man ju dock tycka att de borde hjälpa till precis som Sverige och andra länder, men tydligen har Polens inrikesminister uttalat sig att det är värre att ta emot asylinvandrare än att drabbas av EU:s sanktioner. Det får en lätt att tänka etiskt som turist, men samtidigt vill jag inte vara den som dömer ut ett helt land eller folk på grund av det politiska läget.

Nu kom denna summering av mina resor att handla om politik här på slutet istället. Om jag besöker ett land där jag upptäcker något avvikande eller intressant som jag reflekterar över är jag inte sen med att nämna det, i likhet med tjurfäktningen, även om det nödvändigtvis inte påverkar min turistupplevelse avsevärt.

Jag är mer än nöjd med 2017 års resor och ser fram emot vad 2018 har för resor att bjuda på. Det bästa med att resa är att få se nya platser och skapa minnen med de man älskar. :-) Nästa resa bär av på fredag <3 Detta blir faktiskt första gången jag reser i januari.
Anonym

Wow vilka minnen det blir! Och du sammanfattar det så bra!!

Svar: Tack =) Ja härligt att man kan dokumentera det såhär!